«خیانت»... 

واژه ‌ای كه روزی بیشتر مردم از شنیدنش، چهره‌هایشان درهم فرو می ‌رفت و حس گناه و عذاب وجدان وجودشان را در بر می گرفت اما امروز آمار گویای واقعیتی دیگر می باشد كه نشان دهنده ایجاد شكاف در بنیادی ‌ترین عنصر جامعه یعنی «خانواده» می باشد. شكافی كه در بلند مدت قادر است تبعات اجتماعی بسیاری ایجاد نماید. فارغ از ضرورت بررسی ‌های جامعه‌ شناسانه در باب پدیده خیانت زوجین به یكدیگر، اینكه قانون نیز همانند عرف، به این پدیده به عنوان جرم نگاه می ‌كند یا خیر و چه مجازاتی برای آن تعیین كرده است، قادر می باشد در كاهش ارتكاب این جرم ایفای نقش نماید.

بر پایه نظرات روانشناسان فعال در این حوزه، موارد زیر از جمله مهمترین دلایل گرایش زوجین به خیانت محسوب می‌ گردد.

1) انتقام ‌جویی

2) بی‌ تفاوتی همسر

3) احساس ناامنی و خلأ عاطفی

4) بازگشت به روابط قبلی

5) رابطه طولانی و یكنواخت

6) ترس از خیانت

7) روابط زناشویی سرد و یكنواخت

8) نبود نقاط مشترك

9) بیماری

10) جلب توجه

11) ماجراجویی

 

 

خیانت-زن و مرد

در نگاه مذاهب مختلف، «خیانت»، فعلی حرام قلمداد شده و ارتكاب آن از طرف هر فردی (زوج و زوجه) با كیفر و جزای سنگین همراه می باشد. از بعد تاریخی نیز حتی در قدیمی ‌ترین قوانین بشری مثل قانون حمورابی برای كسانی كه مرتكب جرائم خانوادگی شوند مجازات سختی پیش‌بینی شده بود. برای مثال زنی كه به شوهرش خیانت می‌ كرد یا مردی كه به زنش خیانت می‌ كرد به مجازات حبس، تبعید و شلاق محكوم می ‌شد كه این موارد بسته به نوع جرم و كیفیت آن تقسیم ‌بندی‌ های مختلفی داشته است. این مجازات در مواردی حتی باعث صدور حكم مرگ برای مجرم می‌ شده است اما تمام شواهد و بررسی‌ ها نشان از قبیح دانستن فعل خیانت در تاریخ زندگی بشر دارد و در دوره های مختلف تاریخ، شكل و نوع و مجازات آن تفاوت هایی داشته است.

البته نگاه قانون به خیانت بسته به نوع آن مختلف می باشد. خیانت هایی كه روحی هستند و خیانت های جسمی نیز بر پایه فعل رخ داده مجازات های متفاوتی دارند و برای خیانت های منجر به زنا مجازات های سختگیرانه‌ ای وضع گردیده است. اگر چه در آخرین اصلاحات قانون مجازات اسلامی، سنگسار به عنوان سختگیرانه‌ ترین مجازات برای روابط نامشروع منجر به زنا حذف شده است و البته برای آن مجازات های جایگزین در نظر گرفته شده است.

جرم خیانت در شرع اسلام در دو بخش زنا و رابطه نامشروع تعریف شده است. یک قسمت از این مجازات مشمول حد است كه از طرف شارع تعیین و در دین اسلام هم معین گردیده است و یک قسمت از این مجازات هم موجب تعزیر می‌ گردد. تعزیر مجازاتی است كه تعیین آن به اختیار حاكم می باشد.

در گام نخست 99 ضربه شلاق ...

زنای محصنه، زنای به عنف و زنای غیرمحصنه مواردی است كه انواع و اقسام آن در دین اسلام پیش‌ بینی و شرح داده شده است و مجازات آن نیز معین گردیده كه معمولا در نهایت آنچه در اذهان عمومی تحت عنوان خیانت قبیح دانسته می ‌شود وقوع یكی از این اقسام است. اما بخش تعزیری این جرم، در فصل 18 قانون مجازات با عنوان جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی معرفی گردیده و در ماده 637 این قانون تشریح شده است كه در عرف به آن رابطه نامشروع گفته می ‌شود. این جرم در قانون این ‌گونه تعریف شده است كه «هرگاه زن و مردی كه بین آن ها علقه زوجیت نباشد مرتكب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت «غیر از زنا» از قبیل تقبیل یا مضاجعه (تقبیل به معنای بوسیدن است و معنی مضاجعه نیز گردن به گردن شدن است) شوند، به شلاق تا 99 ضربه محكوم خواهند شد.» این مجازات كمترین مجازات در نظر گرفته شده در قانون برای روابط نامشروع است كه البته منجر به زنا نمی ‌شوند اما فعل حرام در آن به وقوع پیوسته است.

  خانواده